Waarom deze baan

Waarom deze baan

Reeds lang speelde ik met de gedachte om het station Hess. Oldendorf in het Wezerberg land na te bouwen. Om bij bron van deze gedachten te komen, moeten wij meer dan 50 jaar terug in de geschiedenis.

In 1954 waren mijn ouders leden van de zangvereniging "De stem des volks" te Almelo. Er ontstond een uitwisseling tussen de koren Almelo en Rinteln/Aan de Wezer.

Zij maakte toen kenis met de familie Nolting alwaar zij werden ondergebracht. Bezoeken volgten over en weer en zo kwam ik in mijn jonge jaren (9 jaar) in Rinteln. De fam. Nolting woonde aan de FriedrichStrasse gelegen tegen over de "Bahnhoff". Daar maakte ik kennis met de volle glorie van het stoomtijdperk.

In de loop der jaren trouwde de oudste dochter Ingrid Nolting met Willi Weiss welke spoorweg beambte was. Het jonge stel ging wonen in Hess. Oldendorf, Willi's geboorte plaats (15 km van Rinteln).

Ik zelf leerde het reizen al vroeg (per trein) en kwam vandaar regelmatig in Hess. Oldendof en logeerde dan bij Willi en Ingrid aan de FabrikStrasse wederom schuin tegen over het station. Urenlang bracht ik door "Am Bahnhoff" om naar de stoom loks te kijken. BR44 - 52 - 50CAB - 94 - 03 en natuurlijk vele P8/BR38's. Deze waren gestationeerd in Hameln.

Willi werkte in Hameln en daardoor gingen de "deuren" open voor regelmatige bezoeken aan het seinhuis (mechanisch) en het stoom depot. Deze bestonden uit 2 ringloodsen en 2 draaischijven. Het depot personeel schold me de loods wel eens uit als ik weer eens een keer aan de stoomfluit hing (dan is het net of als of het dak er af gaat). "Der verdamte Holander wieder" werd er dan geroepen.

De vriendschap met Hess. Oldendorf, de familie Weiss en Nolting bestaan reeds meer dan een halve eeuw en de 3e generatie komt reeds bij elkaar op bezoek.

Nu is Hess. Oldendorf een "gewoon" pruisisch station qua bouwstijl, maar het railplan en gebouwen lenen zich zeer goed om het na te bouwen op een modulaire modelbaan en zo doende was het plan snel gemaakt.

Zie ook : Achtergrond informatie